tisdag 10 november 2015

Om regler och uppgifter

Ibland tror vi lärare att eleverna kan mer än de kan. Ifall vi själva sparkat fotboll hela vårt liv är det kanske svårt att komma ihåg att alla inte har gjort detta. Vi förklarar det som vi tror är svårt som t.ex. "offside". MEN vet ALLA vad man ska göra då man är "back", "anfallare" eller "mittfältare". Det här är uttryck som vi slänger runt oss utan att förklara: "Du, Anna, är mittfältare", "Pelle, spring tillbaka till din plats, du är ju back".

Eleverna vill inte fråga för de vet att det här är något som verkar för enkelt för att man ska kunna fråga. Alla verkar ju förstå. Inte vill man tappa ansiktet.

Också då vi rör på oss är det bra att tänka på språk och ord. Kanske skulle det vara bra att alltid repetera regler och uttryck innan man går ut på plan. Eleverna kan ju t.ex.  beskriva "mittfältarens" eller "backens" uppgift.

Det är svårt att förklara regler och ord som är självklara för en själv men svåra för andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar