måndag 24 november 2014

Ordning i bokraden

I åk 1-2 har vi haft En kvart om dagen och fått uppleva många fina lässtunder och framsteg inom läsningen. Jag hade lånat en hel del böcker till klassen från biblioteket. För att göra det lättare för eleverna att hitta böcker på sin egen nivå sorterade jag böckerna på förhand i fyra olika grupper. Färgade pappersremsor i böckerna fick tydligöra vilken bok som hörde till vilken nivå. De gröna böckerna var de allra lättaste för nybörjarläsarna, de gula och orange var mellannivåer och de röda böckerna hade mycket text. Eleverna hittade lätt böcker åt sig och pappersremsorna fungerade både som bokmärke och som stödlinjal under raderna.

3 kommentarer:

  1. Vilken bra idé! Och det är alltid roligt för ett barn när de får göra "en level up" och känna att de får ta nästa steg i lästrappan.

    SvaraRadera
  2. Härligt! Kul när man ser framsteg! Ett liknande system har jag också prövat på, men jag gjorde det med hela klassens skolbibliotek. Jag satte då fast mera hållbara lappar på bokens pärm, röda nyckelpigor, blåa valar och gröna grodor. Jag upplevde då samma som du, att eleverna lätt hittade böcker på sin nivå. Och när det gått en tid, kunde man utmana eleven att ta en bok från nästa nivå.

    SvaraRadera
  3. Jo, det är en fröjd att se stolta elever som kan kliva upp ett steg i svårighetsgrad. Samtidigt som någon också tyckte att det var skönt att som variation få välja en lättare bok ibland.

    Vi har som projekt framöver att organisera skolans böcker och bygga upp ett litet skolbibliotek. Jag har funderat över hur vi gör det bäst, hurudant system vi ska satsa på. Om vi ska ha egna färger/figurer för att gruppera och organisera böcker, eller om vi ska följa samma som biblioteket... Vill ju att det ska vara ett fungerande system, som inte behöver förnyas om något år :)

    SvaraRadera